2018. júl 21.

Adat az új kőolaj?

írta: acsakiattila
Adat az új kőolaj?

Válasz röviden nem. Hogy miért? Már is kifejtem nektek.

Ha valaki járt már egy új modern startup irodában, akkor feltűnhetett neki, hogy különböző csoportok felett lógnak bazi nagy LCD monitorok, melyen különböző adatok jelennek meg. Erről arra következtethetünk, hogy a startupok nagyon adatéhesek. Ez a következtetés alapvetően hibás. Világon mindenhol az adat nem az új olaj, hanem a működésük egyik legfontosabb alappillére. 
axtel-control-room-video-wall-2.jpg

Merülhet fel a kérdés, hogy az adat miért annyira fontos a modern és digitális startupoknál? Erre a kérdésre a választ a klasszikus iparágakban kell keresni. Minden iparágban szükség van adatokra, a klasszikus fizikai környezetben az adatok egy kész dologként és jól kiforrott formában álltak a rendelkezésre. 

A fizikai környezetben az adatot közvetlenül láthatjuk. Például: az üzletvezető látja, hogy az ügyfél bejön és vásárol, majd utána boldogan, elégedetten távozott-e. Tapasztalatból megtudja mondani, hogy mekkora az esélye, hogy az ügyfél visszatér-e az üzletbe vásárolni, hiszen látja az ügyintézés minőségét, hogy a kollégák megfelelő színvonalon dolgoztak-e stb. A fizikai tér, amelyben a látásunkat alkalmazva elképesztő mennyiségű adat áll a rendelkezésünkre. Így a hagyományos üzletben a dolgozók és ezek az iparágak igen kényelmes helyzetben vannak, hiszen a működésükhöz minden szükséges információ azonnal a rendelkezésükre áll. 

Ellenben a startupok jelentés részénél és a frissen indult vállalkozásoknál nincs fizikai jelenlét, hiszen digitális formában működnek. Ezért az új vállalkozások nagy része vak. Van ugyan adatuk a piacról, annak helyzetéről, fogyasztók szokásairól, de sok új startup szemek és fülek, azaz érzékszervezek nélkül "jön a világra" ezért kénytelen saját érzékszervet kitalálni. Ezt követően pedig el kell döntenie, hogy a világban tájékozódjon pontosan milyen információt szeretne gyűjteni magának, és ehhez kell kitalálnia az érzékszerveket is. 

depositphotos_109546046-stock-photo-programming-code-blue-color-written.jpg

Az adat a startup számára tehát nem az új kőolaj, hanem az érzékelésük legfontosabb eszköze, ami nélkül nem tudnának létezni. Ezért gyakori, hogy a startupoknak a gyors piacra lépés a legjelentősebb azzal szemben, hogy tökéletes terméket fejlesszenek először. Hiszen az érzékszervek csak az élő adatokon keresztül tudnak szépen organikusan fejlődni. 

A startupok esetén tehát a monitorokon futó és különböző rendszerek az érzékszervek, amely alapján képesek cselekedi, döntéseket hozni, tájékozódni. A cég sikere úgy gondolom, hogy abban rejlik, hogy milyen információkat képes gyűjteni, és abból milyen szemlélettel von le következtetéseket, majd hogyan dönt és milyen gyorsan cselekedik. 

Egy biztos, az adat tehát nem az új kőolaj, hanem egy érzékszerv, ami adatokat mutat a világról, ami által eldől, hogy a startup sikerre fut-e vagy elbukik.

Szólj hozzá

jövő munka web üzlet magyarország döntés startup forradalom fejlesztés adat fejlődés technológia fejlesztők kőolaj fizetés vállalkozás kkv munkahely növekedés digitalizáció digitális világ Magyarország digitálisgonolkodás digitálisvilág digitális megoldások