Mikor fejlesszünk mobil alkalmazást?
Tegnap megnéztük, hogyan alakul hazánkban az okostelefon használat. Kiderült, hogy a mobil eszközök a hétköznapi életünk részét képezik, mindig velünk vannak, ezzel tartjuk a kapcsolatot a barátainkkal, intézzük céges ügyeinket, zenét hallgatunk, fotózunk, leveleket válaszolunk meg, megosztunk és még sorolhatnánk. Egy biztos: a mobilunkban éljünk az életünk nagy részét. Hogy áll ez a piac? Mennyire érdemes alkalmazást fejleszteni? Milyen típusú alkalmazásokkal szállhatunk versenybe? Mindenre megpróbálok válaszolni, saját szubjektív véleményem szerint.
Az utóbbi pár évben a mobil webes használat dinamikusan növekedett. Ma már nincs olyan vállalkozás, aki a régi számítógépes megjelenés mellett ne lenne jelen a mobil webes megjelenésben, hiszen az okostelefonon az internetezéssel eltöltött idő folyamatosan növekedik. Ha megnézzük a mobil alkalmazáspiacot ott is megfigyelhetjük, hogy minden média felületnek, nagyobb szolgáltatóknak (pl.: bank) van mobilalkalmazása. Korábban a fejlesztők körében mindig a mobil platform volt az első, és nem azért mert ez a jövő, hanem mert a felhasználok ezen a platformon keresztül érik el a tartalmat.
Mik a legjelentősebb alkalmazások 2018-ban? Talán az időjárás alkalmazások, közösségi alkalmazások (Facebook, Instagram, Snapchat), kommunikációs alkalmazások (Messenger, Viber), zenei alkalmazások (Youtube, Spotify). Ezt követően pedig jön minden más, ami az emberek igényeihez passzol. Talán a mobil alkalmazáspiacot egy svájci bicskához tudnám hasonlítani, ezen vannak tipikus eszközök, amit mindenki használ, és vannak plusz dolgok, amit csak bizonyos emberek.
Merül fel a kérdés, hogy meddig él egy alkalmazás?
Vannak bizonyos alkalmazások, amelyek nagyon sokáig ott vannak, de ezek leginkább azok az appok amelyek passzolnak a felhasználó életviteléhez. Pl.: ha sportolsz, akkor egy futó alkalmazást biztosan folyamatosan használsz. A játékok viszont nagyon gyorsan cserélődnek. Azok az alkalmazások, amelyek az életvitelünket támogatják, pl.: teendő lista, és a felhasználók rászoknak, akkor sokáig használni fogják. A magyar lakosság számára a magyar média tartalmak a legfontosabbak, legtöbb média cégnek van alkalmazása. Pl.: Index, 444, HVG stb. mindenkinek van tehát valamilyen applikációs kimenetele.
Érdemes applikációt fejleszteni?
Nem érdemes elindulni alkalmazás irányba, véleményem szerint csak akkor, ha olyan fajta szolgáltatást kínál a vállalkozás, amely bizonyos célcsoport számára napi szintű megoldást kínál. Kisvállalkozások számára inkább a mobil webes platformot egyfajta kommunikációs csatornaként érdemes kezelniük. Lehet regisztrálni a Facebook vagy a Google hirdetési rendszerébe, mely segítségével elérhetjük a felhasználót, és marketing részét kell megfogni a dolognak. A hirdetési piac folyamatosan növekszik a mobil felületeken is, így érdemes ebben is gondolkodni.
Próbálkozni kell tehát, ezek a hirdetési felületek már pontos visszajelzést képesek adni, hogy mennyire hatékony a kampány. Ha ez beválik a mobil web, látszik, hogy vannak konverziók, vannak érdeklődők, akkor erre rá lehet terhelni az egész folyamatot.
Végkövetkeztetés, hogy akkor érdemes alkalmazást készíteni, ha az adott célcsporotnak akinek készül az életben napi szinten tudunk olyan hívó jelek biztosítani, hogy kiváltása azt az igényt, hogy napi szinten nyissa meg az applikációt. Meg kell érteni a felhasználók igényeit, és ha arra választ ad az alkalmazás, akkor érdemes elgondolkodni a fejlesztésében. Ha csak havi 1-2x képes választ adni, akkor mobil webes felületben érdemes inkább gondolkodni.